30 juni 2022
Webinar foodservice 30 juni 2022
Richting foodservice 2022
- Horeca groeit in 2022 met + 10%
- Restaurants met + 9% geheel dankzij thuisbezorging
- Fastservice met + 30% geheel dankzij thuisbezorging
- Logies daalt nog licht met – 3% door achterblijven buitenlandse overnachtingen
- Drankensector daalt met – 5% structureel
- Buitenlandse toeristen nog met ruim – 30% achter op vorig jaar
- Bezoeken op het werk in 2022 op 95% mede dankzij meer banen
- Petrol groeit met Food > + 10%
- Omzet food treinstations blijft achter in 2022 door minder bezoeken, – 20% tot – 30%
Horeca groeit in 2022 met + 10% ten opzichte van 2019.
Restaurants met + 9% en Fastservice met + 30% geheel dankzij thuisbezorging, en drankensector daalt met – 5% structureel.
Logies daalt nog licht met – 3% door achterblijven buitenlandse overnachtingen.
Buitenlandse toeristen nog met ruim – 30% achter op vorig jaar.
Take-Out Horeca
- De horecagroei wordt ten opzichte van 2019 uitsluitend gedreven door thuisbezorging, waarvan restaurants en fastservice profiteren.
- De drankensector blijft structureel dalend en logies herstelt gedeeltelijk maar het wachten is nog op de overnachtingen vanuit het buitenland.
Thuisbezorging is een zekere factor in de sterk schommelende foodservicemarkt
Take-Out thuisbezorging
- Thuisbezorging is een zekere factor in de sterk schommelende foodservicemarkt door Corona en wellicht de onzekerheid die ontstaat door de oorlog in de Oekraïne, de oplopende energieprijzen en de stijgende inflatie.
- Immers het lijkt een plaats gevonden te hebben in de dagelijkse maaltijd thuis als vervanging voor zelf koken tegen prijzen die relatief dicht(er)bij de thuismaaltijd kunnen liggen.
Aan de achterkant (bij de inkoop Foodservice) wint de online supermarkt aanzienlijk terrein
Take-Out grossiers en supermarkten
- Aan de achterkant (bij de inkoop Foodservice) wint de online supermarkt aanzienlijk terrein, wat wel gedempt wordt door een kleinere daling van de fysieke winkel, maar met per saldo een plus.
- De grossiers en dan m.n. de drankengrossiers doen een substantiële stap terug en vangen op korte termijn de druk van de supermarkt op. Op lange termijn lijkt de druk op grossiers aan te houden.
Bezoeken op het werk in 2022 op 95% mede dankzij meer banen
Take-Out werk
- Aantal werkdagen in totaal al weer hard op weg naar niveau van 2019 (index 95), maar dat mede door meer banen (+3%).
- Echter vooral het grootbedrijf, met 50% van de banen, blijft relatief nog achter met – 13% lager dan in 2019. Wel substantieel hoger dan de index van 66 in 2020 en 76 in 2021.
Petrol groeit met Food > + 10%
Omzet food treinstations blijft achter in 2022 door minder bezoeken, – 20% tot – 30%
Take-Out petrol en vervoer
- Petrol immuun voor Corona. Met een sterke groei in 2022 boven de +10%, die naar verwachting aan kan houden. Zelfs groei electrisch houdt herstel brandstof kilometers slechts gedeeltelijk tegen.
- Openbaar vervoer blijft ook in 2022 substantieel achter met slechts perspectief op geleidelijk herstel.
Voor verdere vragen, opmerkingen en aanvullingen graag reacties naar Rien de Koning.
Volledige marktcijfers per segment per jaar zijn beschikbaar op aanvraag.
- Mobiel: +31 (0)6 295 63 296
- Email: rien@more2market.nl
- Website: more2market.nl
- Twitter: @RiendeKoning https://x.com/RiendeKoning
- LinkedIn: https://nl.linkedin.com/in/riendekoning