Afbeelding Formule Benchmark Monitor

Formule Benchmark Monitor

Samen met Foodclicks, Steffen van Beek, en Q&A, Frank Quix, is het initiatief Formule Benchmark Monitor gestart.

Het doel is de branche van een meetlat te voorzien in evaluatie van het buitenshuisbezoek en het consumentengedrag in Foodservice in kaart te brengen.

Immers alle meetinstrumenten zijn weggevallen samen met het verdwijnen van het bedrijfschap Horeca en Catering.

In september/oktober 2015 is een eerste meting gedaan die in Foodclicks gepubliceerd is. Zie: http://foodclicks.nl/nieuws/van-der-valk-meest-gastvrij-kwalitaria-en-landal-runners.html.

En in diverse media is overgenomen:

Met als meest aansprekende uitkomst het top-10 lijstje

Let wel dat dit een eerste aanzet is, van overigens een robuust opgezet onderzoek bij een 5.000 respondenten, waarvan een kleine 4.000 met een bezoek buiten de deur (in de afgelopen week van de uitnodiging aan deelname aan het onderzoek). Met gemiddeld 2 bezoeken leidt dit tot een kleine 8.000 bezoeken die beoordeeld zijn.

Waar ligt het meerwaarde van het onderzoek:

1. Één referentiepunt om outlets en formules aan te spiegelen

Meer om te begrijpen waardoor het verschil door ontstaat, dan om alleen naar rangorde te kijken zoals het bovenstaande top-10 lijstje.

2. Inzicht in consumentengedrag

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Weten wanneer welke groepen waar komen, en wanneer

In de onderstaande grafiek wordt er per leeftijdsgroep naar geslacht aangegeven de verdeling van bezoeken over de fastservicekanalen. Vooral bij mannen onder de 45 jaar vs. mannen boven de 45 jaar is een omslag van 60% cafetaria en 30% fastservice keten voor boven de 45 jaar naar 50%/50% cafetaria en fastserviceketen onder de 45 jaar. Voor vrouwen onder de 30 jaar geldt dit ook vergeleken met vrouwen boven de 30 jaar. Is hier sprake van een generatie-effect?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Wat wordt gewaardeerd door wie

Hieronder is dan op een schaal van 1 t/m 10 de waardering van de grootste fastservice formules weergegeven, waarbij anders staat voor de zelfstandige ongeorganiseerde cafetaria's. Opvallend is de relatief lage score van McDonalds onder de 30 jaar en de sprong die Kwalitaria maakt bij van onder naar boven de 45 jaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Welk verband er ligt tussen totaal oordeel en het oordeel op aspecten

Onderstaande aspecten worden door middel van een regressie in verband gebracht met het totaal oordeel over alle oordelen van alle respondenten heen. Opvallend is dat kwaliteit en prijs een relatief hoger belang hebben in fastservice in tegenstelling tot omgeving en aankleding/ambiance.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Alle schakels in de keten spreken één taal

Via de publicatie in Foodclicks kan iedereen dezelfde uitgangspunten hanteren, en zichzelf op basis van eigen cijfers in het rijtje plaatsen.

7. De versterking van de kennis van Foodservice als keten

Door te meten waar je staat in de ogen van de consument, en je prestatie op aspecten zichtbaar te maken, kun je gaan sturen. Want het is goed om vanuit ondernemerschap de goede dingen te doen, maar het is net zo goed om te begrijpen waarom ze werken.

 

Specificaties van het onderzoek:

  1. In september/oktober 2015 op initiatief van Foodclicks en More2Market uitgevoerd
  2. Steekproef van een 5.000 respondenten binnen het Q&A panel uitgezet representatief op leeftijd, geslacht en regio
  3. Alle formules zijn tot op locatie in het onderzoek ingebracht in samenwerking met Datlinq.
  4. De respondenten zijn gevraagd over hun bezoekgedrag in de week voorafgaande aan de uitnodiging tot deelname aan het onderzoek.
  5. Van de bezoeken gedurende deze week is geregistreerd welke kanalen en formules het betrof en op welk moment van de week en van de dag.
  6. Van het bezoek is geregistreerd of het privé of zakelijk was, eten en of drinken en welk bedrag aan eten en/of drinken besteed is.
  7. Het bezoek is ook beoordeeld op een schoolcijfer van 1 t/m 10 in totaal en op een 6 aspecten: kwaliteit van de producten, prijs, service, ambiance of aankleding, omgeving, en verzorging of netheid.
  8. Van de respondent zelf zijn een groot aantal achtergrondkenmerken beschikbaar, zoals online koopgedrag, primaire supermarkt en frequentie van buitenshuisbezoek.
  9. Alles is op postcode bekend, zowel van het bezoek als van de respondent.

 

De volgende kanalen zijn betrokken in het onderzoek:

A Cafetaria / fastfood / ijssalon

  1. Snackbar / cafetaria / automatiek (bv. Febo, Kwalitaria, Family, Bram Ladage, etc.)

  2. Fastfoodrestaurant (bv. Mc Donalds, Burger King, Subway, KFC, e.d.)

  3. Shoarmazaak / Grillroom / Steakhouse (incl. Döner Kebab)

  4. IJssalon

B Restaurant / lunchroom (ook in warenhuis, meubelzaak of anders)

  1. Pannenkoekenrestaurant / poffertjeszaak

  2. Lunchroom / Broodjeszaak  (bv. Bakker Bart, Vlaamsch Broodhuys, Délifrance)

  3. Nederlands  / Frans restaurant

  4. Chinees / Indisch restaurant / Wokrestaurant

  5. Japans / Sushi restaurant

  6. Italiaans restaurant incl. pizzeria

  7. Afhaalpizzeria’s (zoals m.n. New York pizza en Domino’s)

  8. Overige buitenlandse restaurants

  9. In het warenhuis of meubelzaak e.d. (bv. Hema, V&D/La Place, Bijenkorf of Ikea)

  10. Wegrestaurant (bv. AC restaurant, Goudreinet of Hajé)

C Café, koffiebar, eetcafé e.d. (ook in warenhuis, meubelzaak of anders)

  1. Café/bar (waar je eigenlijk alleen iets drinkt)

  2. Eetcafé (waar je vooral iets eenvoudigs eet)

  3. Koffiehuis / Theehuis / Koffiebar (bv. Starbucks, CoffeeCompany, Douwe Egberts)

  4. Discotheek / Dancing

  5. Strandtent

  6. Zalencentrum / Partycentrum / Bowlingcentrum

D Bungalow, camping, hotels, B&B en particuliere verhuur om te eten en/of te slapen)

  1. Hotel, Hotel-restaurant , Pension (bv. Van der Valk, Postillion, Fletcher e.d.)

  2. Bungalowpark, Camping (bv. Centre Parcs of Landal)

  3. Bed & Breakfast of particulier vakantiehuis (incl. AirBnB)

  4. Conferentieoord of vergadercentrum

E Bij sport: sport(vereniging) in de buurt binnen of buiten incl. fitness of sportschool

  1. Sportkantine of open lucht sportaccommodaties

  2. Sporthal of overdekte sportaccommodaties

  3. Zwembad

  4. Fitness en sportschool

  5. Kantine bij een manege en of bij andere sportclubs of sportlocaties

F Bij recreatie, zoals museum, bioscoop, theater, sauna, pretpark, speeltuin of dierentuin

  1. Bioscoop, filmhuis

  2. Stadion of hal voor sportwedstrijd of popconcert

  3. Congres, beurs

  4. Braderie

  5. Landgoed, natuurmonumenten e.d.

  6. Museum, galerie

  7. Casino, automatenhal

  8. Schouwburg, Theater

  9. Jachthaven

  10. Sauna, welness

  11. Rondvaart

  12. Kartbaan, biljart / snookerhal / midgetgolf

  13. Sauna, welnesscentrum

  14. Pretpark, dierentuin, speeltuin

G Bij evenementen, zoals Vierdaagse, muziekfestival, sportevenement, kermis, braderie en marathon

  1. Evenement (bv. Vierdaagse van Nijmegen, Sail, Gay Pride, Uitmarkt, Tilburgse kermis

  2. Muziekfestival (bv. Lowlands of Pinkpop)

  3. Sportevenementen (wielerkoersen – Tour de France, marathon – van Rotterdam, e.d.)

H Bij benzinestation, trein-/bus-/metrostation of vliegveld

  1. Benzinestation

  2. Bus-/metro-/treinstation

  3. Het vliegveld

Contact More2Market:

Rien de Koning

Mobiel:        +31 (0)6 295 63 296
Email:          rien@more2market.nl
Website:      www.more2market.nl
Twitter:        @RiendeKoning   https://twitter.com/RiendeKoning
LinkedIn:     http://nl.linkedin.com/in/riendekoning