(Interim) Field sales analist – “A Brand New Day”
Opdracht:
Het CRM-systeem Salesmapp voor “A Brand New Day” Horeca heb ik in samenwerking met de sales en marketing verantwoordelijke voor de On Trade strategie opnieuw ingericht. Doel hierbij was om van een basic rapportage systeem naar een helpend systeem voor de buitendienst te gaan bij hun day to day werkzaamheden. En daarnaast ongoing breder inzicht te bieden aan zowel de marketing als sales organisatie. Hiervoor is een nieuwe reporting opzet gemaakt.
Proces
In Q3/Q4 2024 is vanuit een interne analyse is een blauwdruk voor de gewenste inrichting van het CRM-systeem opgezet en een heldere briefing geschreven voor Roamler. In Q4 is door Roamler een nieuwe inrichting van Salesmapp opgezet in lijn met de briefing. Hierbij is het gehele verkoopproces o.b.v. uit te voeren activiteiten in invulvelden vormgegeven, zodat de juiste stappen bij de juiste klanten kunnen worden ondernomen. Daarnaast zijn er div tools om oa verkoopdata en programma data in te voeren.
a. Testfase
We zijn een test fase ingegaan met 1 regiomanager en 2 regionale accountmanagers. Vanuit daar is de opzet verder verbeterd en is de nieuwe inrichting in januari 2025 live gegaan. Middels een uitgebreide trainingsessie en handleiding die i.s.m. Roamler is opgezet is het volledige team van 13 personen getraind.
b. Reporting
Daarna zijn we aan de slag gegaan met het verbeteren van de reporting zodat er ongoing breder inzicht is. Waarbij gekozen is voor 3 type rapporten: 1. bi-weekly KPI-dashboard (op programma status o.b.v. jaarplanning & inzicht in aantal en type bezoeken en agenda planning), een distributie & marketing (visibility/activatie initiatieven) overzicht en daarnaast dynamische bedrijfslijsten voor de buitendienst. Deze bedrijfslijsten hangen samen met de activiteiten die regionale accountmanagers plannen en uitvoeren bij hun klanten door het jaar heen. Op basis van deze lijsten weten zij welke activiteiten nog open staan om op te pakken. Door de tijd heen worden de lijsten steeds korter.
c. Proefdraaien en verbeteren
Na een maand proefdraaien, zijn we opnieuw feedback gaan ophalen bij het team en hebben we de laatste zaken verfijnd qua inrichting van het systeem. De huidige uitdaging is om de implementatie goed te laten verlopen en iedereen echt vertrouwd te maken met de nieuwe inrichting, de nieuwe reporting opzet en hoe dit in de dagelijkse werkzaamheden te verweven en daarmee de voordelen optimaal te kunnen benutten.
d. Prospects bepalen
Naast bovenstaande heeft er een los project plaatsgevonden wat de regionale accountmanagers helpt bij het selecteren van de juiste outlets. O.b.v. zachte criteria wordt bepaald welk type outlet aansluit bij de programma’s die we uitrollen. We hebben deze zachte criteria omgezet in harde criteria o.b.v. beschikbare markt data in Salesmapp en CRM-data van ABND (eerdere metingen en volume data van groothandels). Hiermee is een tool gecreëerd die prospect lijsten kan genereren. Deze lijsten zijn geen waarheid, maar een hulpmiddel om de buitendienst te helpen bij het selecteren van de juist prospects om de segmentatie te verrijken.
Aanpak
Salesmapp van Roamler is het gebruikte CRM-systeem. De organisatie was al vertrouwd met dit systeem en de adresgegevens zijn betrouwbaar en direct toegankelijk in Salesmapp. Dit is een groot voordeel t.o.v. diverse andere CRM-systemen.
Voor verdere vragen, opmerkingen en aanvullingen graag reacties naar Rien de Koning.
- Mobiel: +31 (0)6 295 63 296
- Email: rien@more2market.nl
- Website: more2market.nl
- LinkedIn: https://nl.linkedin.com/in/riendekoning