Afbeelding Bestaand bedrijfsrestaurant slechts functioneel voor trouwe bezoeker

Bestaand bedrijfsrestaurant slechts functioneel voor trouwe bezoeker

De sleutel tot succes van een organisatie wordt keer op keer bewezen is de medewerker.

Een geweldig voorbeeld van dit fenomeen is de stichting Buurtzorg, die de afgelopen jaren steevast als beste of in ieder geval bovenin weet mee te draaien in de verkiezing van de beste werkgever.

Foto Buurtzorg 2015

Jos de Blok, oprichter van Buurtzorg: ‘We zijn trots op de bevlogenheid en de deskundigheid van onze medewerkers waardoor ze iedere dag opnieuw de beste zorg leveren. Het is elke dag opnieuw een mooie belevenis om bij cliënten thuis de best mogelijke ondersteuning te bieden en dit samen met je collega’s te kunnen organiseren.’

Het gaat om het creëren van bevlogen en betrokken medewerkers, en dat doen organisaties die goed werknemerschap in het vaandel hebben staan door de moed om hun medewerkers serieus te nemen. “In veel organisaties wordt een idee in de top bedacht en naar beneden doorgedrukt. De meest succesvolle bedrijven blijken het allemaal andersom te doen: zij kijken welke ideeën er op de werkvloer leven. Dat is niet moeilijk om te doen, maar het vraagt wel om een andere manier van kijken. En het levert je zóveel op” volgens Guido Heezen (directeur van Effectory) en Sander van den Hout (directeur van onder meer Intermediair).

Op 2 manieren werkt dit door in het Nationaal Catering Onderzoek.

Enerzijds de medewerker in het bedrijfsrestaurant. In het onderzoek is al sinds jaar en dag aan te tonen dat de gasten in het bedrijfsrestaurant die tevreden zijn over de medewerkers in het bedrijfsrestaurant ook het meest tevreden zijn over het bedrijfsrestaurant in totaal.

In de onderstaande grafiek zijn alle cateraars geplot op hun score op dienstverlening en hun totaal oordeel op een schoolcijfer dat deze cateraar van zijn lunchgasten heeft gekregen. Een duidelijk verband valt af te leiden tussen oordeel op dienstverlening en totaal oordeel (bron: Nationaal Catering Onderzoek 2015).

Oordeel cateraar in totaal vs service

Aan de andere kant speelt het bedrijfsrestaurant een rol in de teveredenheid van de medewerker van de organisatie, het bedrijf zelf. Daarom dat er vanuit DeliXL in samenwerking met Rien de Koning de hotelschool Maastricht de vraag heeft gekregen een onderzoek de lunch op het werk verloren te gaan. Omdat de snelle luncher of omdat de bewuste eter (ofwel biologisch ofwel dieet/allergenen, ofwel hallal) geen lunchalternatief vindt.

Naast het sluiten van de bedrijfsrestaurants verklaart dit, het dalen van het % werknemers dat een bedrijfsrestaurant  bezoekt, en legt het ook de basis voor de daling van bedrijfscatering naar de toekomst. Wat we nu zien is dat de vertrouwde bezoekersgroep vaker komt en meer besteedt, maar dat deze kerngroep kleiner wordt. Het is vooral te danken aan de lunchvoorziening in het (midden- en) kleinbedrijf die in populariteit  toeneemt en het feit dat het bedrijfsrestaurant voor meer medewerkers uitbesteed is en daardoor met hogere prijzen en dus een hoger gemiddeld besteed bedrag per lunch werkt.

Zodat er nu weer sprake is van een groei van een 3%, na jaren van daling van 2% tot 3% per jaar waar de werkeloosheidsontwikkeling niet meer dan een kleine 30% van deze daling voor zijn rekening nam.

Wat gebeurt is dus het terugvallen op het geijkte lunchmoment met de trouwe gebruikersgroep. Dat betekent ook dat lunchgewoonten en lunchproducten nauwelijks veranderen. Het kant & klare broodje neemt wel iets in belang toe, maar de hoofdmoot zit nog steeds op brood met beleg, de zuivel of het sap, met de soep of met de warme snack.

Wat betekent dit voor het lunchen op het werk? Dan is de online ontwikkeling van de supermarkt interessant. De optie van Foodtrucks als een alternatief voor een gezamenlijk bedrijfsrestaurant

in een bedrijvenverzamelgebouw, of het ontstaan van laagdrempelige horeca met take away of delivery incl. bestelmogelijkheden. Het werkterrein van het bedrijfsrestaurant zal steeds verder worden ingeperkt door de ontwikkelingen van de supermarkt, convenience ontwikkelingen in horeca, en het meenemen van thuis. En misschien is dit wel de dwingende noodzaak om te komen tot een andere invulling van het eten en drinken op het werk. Vooral bekeken vanuit de medewerker van de organisatie, door organisaties die ervan bewust (gemaakt) worden dat bedrijfsrestauratieve voorzieningen niet alleen een kostenpost zijn, maar een middel om de cultuur en de samenwerking binnen hun organisatie te versterken. Op weg naar een betrokken en bevlogen werkgemeenschap.

Contact More2Market:

Rien de Koning

Mobiel:        +31 (0)6 295 63 296
Email:          rien@more2market.nl
Website:      www.more2market.nl
Twitter:        @RiendeKoning   https://twitter.com/RiendeKoning
LinkedIn:     http://nl.linkedin.com/in/riendekoning