Afbeelding Coop Vandaag voorbeeld blurring food Retail en Foodservice

Coop Vandaag voorbeeld blurring food Retail en Foodservice

De drie eerste filialen van Coop Vandaag zijn eind november in Rotterdam geopend aan de Oostzeedijk in Kralingen, de Zwart Jansstraat in Noord en de Mariniersweg in het centrum. Het zijn stuk voor stuk kleine stadswinkels met als eye catcher een open keuken.

Toch snel even langs geweest op de ZwartJanstraat in Rotterdam. En het resultaat mag er zijn. Naast de grote concepten van AH XL en Jumbo Foodmarkt is dit een prima resultaat voor een buurtfunctie. Kleinschalig en toegankelijk.

Het midden tussen een supermarkt en convenience foodservice. met voldoende keus en vooral ook een prettige atmosfeer. Meer dan een gewone supermarkt.

Wat mij opvalt is de mogelijkheid om zelf  op te scheppen. Met de eieren, de tomaten, de knoflook en de uien. Nog wel met de gebruikelijke wegwerpverpakkingen, maar toch met de mogelijkheid om op maat inkopen te doen.. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En waar Albert Heijn een apart Eko/Dieet schap heeft, staan de bioproducten van AH toch vooral onder eigen merk en bij de productgroep. Coop heeft juist er voor gekozen om deze producten in een apart schap bij elkaar te zetten.

Maar de hele atmosfeer van de winkel is prettig en straalt eten, drinken, vers en gemak uit.

De open keuken is daarbij de sfeermaker.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maar ook de rest van de winkel is daarmee in lijn.

En misschien dat alleen het kassagebied uit de toon valt, met tabak en non-food.

Veel vragen blijven natuurlijk onbeantwoord. Is er een markt voor convenience in een Rotterdam centrum wat zo dicht bezaaid is met alternatieven? Straalt het assortiment voldoende Halal uit met en zo hoog percentage allochtonen? En is de prijs en kwaliteit in lijn met de portemonnee van de doelgroep?

Wat is de shopping trip? Voor de vergeten boodschap? Voor de avondboodschap? Voor de gezinsinkopen? Waar nu de indruk ontstaat dat er veel kleine mandjes over de kassa gaan.

Op het moment dat de foto's gemaakt zijn (rond een uur of 4), was het groot brood nog voldoende voorradig. Maar was de houten stelling achter de counter leeg, evenals de koeling.

De customer journey is mooi gescheiden in een fast lane (bij de keuken) of de slow lane door de winkel naar de kassa. Mooi rechts georienteerd.  Met een duidelijk aanbod op de borden achter de medewerker.

Al met al nieuwsgierig naar de werkelijke bedrijfsresultaten en klantenstroom van deze convenience buurtwinkel.

Voor verdere vragen, opmerkingen en aanvullingen graag reacties naar:

Contact More2Market:

Rien de Koning

Mobiel:        +31 (0)6 295 63 296
Email:          rien@more2market.nl
Website:      www.more2market.nl
Twitter:        @RiendeKoning   https://twitter.com/RiendeKoning
LinkedIn:     http://nl.linkedin.com/in/riendekoning