
Hoezo streven supermarkten restaurants voorbij op de bezorgmarkt?
“FSIN: supermarkten streven restaurants voorbij op de bezorgmarkt”. Dit is de opvallende titel in Snackkoerier van 29 november die bij mij meer vraagtekens dan antwoorden oproept. Zie https://www.snackkoerier.nl/bedrijfsvoering/nieuws/2018/11/fsin-supermarkten-streven-restaurants-voorbij-op-de-bezorgmarkt-101299542#
Ook omdat eerder artikelen vanuit het FSIN een booming thuisbezorgmarkt aangaven en ik de header daarom niet in de context van de huidige marktontwikkelingen geplaatst krijg.
Zie ook: https://www.linkedin.com/pulse/thuisbezorging-motor-achter-foodservice-groei-dempt-food-de-koning/
Want volgens mij lopen allerlei definities hier door elkaar heen of worden door elkaar heen gebruikt. Iets wat ik absoluut niet van het FSIN herken, als alom gerespecteerde duider van Food Service ontwikkelingen.
Daarom de definitie opbouw van de avondmaaltijd naar herkomst volgens de OutofHome shopper monitor. Zie https://www.more2market.nl/download/outofhome-shopper-monitor
Want wat ik hier mis is het onderscheid in de dagelijkse boodschappen en de kant & klare maaltijd om direct op te eten. Het verschil tussen wat ooit gemaakt is tussen ready to cook, ready to heat en ready to eat. Waarbij de dagelijkse boodschappen feitelijk nog een fase voor ready to cook liggen.
Of versimpeld weergegeven
Vooral de opkomst van de vers pakketten en de maaltijdboxen die feitelijk als substituten kunnen worden gezien vormen het segment ready to cook. Namelijk een verzameling verse ingrediënten waar je zonder haast iets te hoeven toevoegen zelf je maaltijd mee kan koken. Net weer één stap voor de kant & klaar maaltijd, zoals bv. vooral de verse pizza of de diepvries pizza die ready to heat is. De thuisbezorgmaaltijd of de afhaalmaaltijd, warm uit de supermarkt, de snackbar of de chinees of thuisgebracht door de pizzakoerier is dan ready to eat.
Want dat AH.nl, Jumbo.nl en Picnic sterk groeien is een gegeven. En dit is het leeuwendeel van de 1,5 mrd. Food Retail business online. Want de populariteit van de maaltijdboxen lijkt over zijn hoogtepunt heen. Met vorig jaar (2017) nog ruim boven de 100 mln. is deze business nu gedaald naar onder de 100 mln. omzet (in NL). Zowel de OutofHome shopper monitor van More2Market (https://www.more2market.nl/download/outofhome-shopper-monitor) als GfK (https://www.distrifood.nl/vers/nieuws/2018/12/verspakket-rukt-op-ten-koste-van-maaltijdbox-101120517) komen vanuit representatief marktonderzoek tot dezelfde uitkomst. En dan resteert de overige 1,4 mrd. voor online supermarktboodschappen. Met inderdaad een enorme populariteit van de verspakketten. Echter ready to eat thuisbezorg- of afhaalmaaltijden zijn dit geenszins.
Hier dreigt een vergelijking van appels met peren.
De thuisbezorgmaaltijden komen hoegenaamd nog nauwelijks uit de supermarkt, hoewel er steeds meer zeer interessante pilotstores worden opgezet zoals binnen de AH XL, de Jumbo Foodmarkt of de Plus van Ton van Henst. Met dan direct de vraag of de AHtoGo, de Jumbo Food City en de Spar City Centre supermarkten, convenience stores of foodservice outlets zijn.
Desalniettemin komt de bulk van de thuisbezorg-/afhaalmaaltijden met 1,7 mrd. (volgens FSIN) uit Food Service, en dan m.n. de pizzakoerier, de snackbar, de chinees, en de andere buitenlandse restaurants.
Dat het online bestellen en afhalen van de dagelijkse boodschappen met een 30% groeit is een logische voorspelling. Als nichecategorie met alle ontwikkelingen en concurrentie staat dit volop in de schijnwerpers. Dat thuisbezorging daalt in groei kan een redelijke verwachting zijn vanwege de enorme groei over de afgelopen jaren. En let wel dat een groei van 20% over 1,7 mrd. Euro omzet absoluut eenzelfde groei is als de groei van 40% over 700 tot 800 mln. in 2016. Namelijk ruim 300 mln. omzet in consumentenbestedingen. Nog even afhankelijk of de uitrol van McDonalds, de focus van FEBO en Kwalitaria, en de strijd tussen Über, Deliveroo en Thuisbezorgd met belangrijke spelers als Domino’s en NYP die groei wel tot 20% gaan beperken. Want over gewoon afhalen dat met 20% groeit in 2018 hebben we dan nog niet gesproken.
In ieder geval is eerder mijn conclusie dat er een enorme subsititutie plaats vindt van fysiek boodschappen doen naar online boodschappen doen. Maar dit komt uit dezelfde huishoudportemonnee. De thuisbezorging of het afhalen van de ready to eat maaltijd brengt het gemak van buiten naar binnen. En zorgt dus voor een grotere vijver voor Food Service om in te vissen. En deze uitbreiding grijpt wel degelijk in, hoewel nu nog slechts mondjesmaat gezien de enorme plas die Food Retail is, op de traditionele huishoudportemonnee.
Voor verdere vragen, opmerkingen en aanvullingen graag reacties naar:
Contact More2Market:
Rien de Koning
Mobiel: +31 (0)6 295 63 296
Email: rien@more2market.nl
Website: www.more2market.nl
Twitter: @RiendeKoning https://twitter.com/RiendeKoning
LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/riendekoning